Burnout herstel

Terug naar nieuwe energie

“Ja, het kan echt!”

Vermoeden van een burnout?

Vermoed je een burnout? Merk jij dat je steeds meer druk ervaart en zaken steeds minder goed kunt? Ben je emotioneel uitgeput? Trek jij je steeds vaker terug uit situaties met mensen en raak je onverschillig? Heb je steeds vaker het gevoel dat je zaken niet meer kunt zoals vroeger (zie de symptomen hieronder)? Dan wordt het tijd om aan de (nood)rem te trekken! Je kunt om te beginnen een zelftest doen. Je kunt ook een periode deze stressmeter bijhouden. Ga hiermee naar je huisarts (en/of bedrijfsarts). Wordt de diagnose burnout gesteld? Neem dan vooral contact op en start met herstellen!

Burnout (of burn-out)

De eerste signalen van een burnout zijn vaak een ervaren toename van druk(te). Omdat er nog weinig andere alarmsignalen zijn denk je dit vaak op te kunnen lossen door meer energie te gaan leveren (harder te gaan werken). Het leveren van meer energie laat de onbalans echter nog verder vergroten. Onze fysieke en mentale weerbaarheid is (in de meeste gevallen gelukkig) behoorlijk groot en zal het systeem (vaak ongemerkt) in een soort overlevingsmodus zetten. Echter deze modus kost nog meer energie dan gebruikelijk, je krijgt zelf op een gegeven moment door dat je met 100km p/u door de mist rijdt, je weet dat er ergens een muur staat maar je bent niet meer in staat om zelf op de rem te stappen. En dan toch nog volkomen onverwacht volgt de onvermijdelijke klap: BOEM! Jouw hele systeem zegt stop! De energie is opgebrand, de rek is eruit, kortom: burnout.

20% van de werkenden krijgt te maken met Burnout verschijnselen!

Burnout symptomen

De toestand van niet meer kunnen opladen is de burn-out. Je systeem is alle veerkracht kwijt. Herkenbare symptomen van deze toestand zijn de volgende bemerkingen:

  • je voelt je emotioneel uitgeput;
  • zonder aanwijsbare reden voel je je verdrietig (of reageert heel heftig op emotionele zaken zoals een film of verhaal terwijl je dat voorheen nooit deed);
  • je reageert prikkelbaarder dan normaal;
  • zaken waar je vroeger je hand niet voor om zou draaien leiden tot paniekaanvallen;
  • je kan dingen moeilijker onthouden, je raakt steeds dingen kwijt, afspraken moeten in een agenda staan en vallen je zwaar;
  • zaken die je vroeger energie gaven en die je leuk vond doen dat nu niet meer (desinteresse, onverschilligheid);
  • dingen waar je vroeger goed in was, lijk je ineens niet meer te kunnen, dit geeft je een gevoel van “ik kan ook niets!”;
  • je kunt je slecht concentreren (bijvoorbeeld moet je zaken drie keer lezen om te begrijpen wat er staat);
  • slecht slapen terwijl je je heel moe voelt;
  • een toenemende cynische opstelling naar anderen;
  • last hebben van allerlei onverklaarbare fysieke klachten.
Burnoutherstel

Veerkracht

Ik vergelijk de veerkracht van een mens ook wel eens met die van een autoveer. Normaal is die veerkrachtig en in staat steeds volledig terug te veren naar zijn uiterste stand (van kortdurende spanning naar geen spanning in de veer). Als je de autoveer echter heel zwaar belast veert hij (steeds) minder terug (er blijft spanning op staan). Als deze toestand van (te) zware belasting blijft bestaan verliest de veer op termijn het vermogen om überhaupt nog terug te veren. Dit is een ernstige toestand voor een autoveer die onherroepelijk leidt tot het vervangen van de veer! Als mens ben je echter zelf die veer dus is dit een toestand die voorkomen moet worden.

Fasen burnoutproces

Acceptatie

Het is moeilijk te accepteren dat het niet meer gaat. Mensen zien niets aan je (er zit geen gips om) en toch ben je ziek. Het maakt je onzeker, de dingen die vroeger als vanzelfsprekend gingen gaan nu met veel moeite of helemaal niet meer, je kent jezelf niet meer. Aan je omgeving en vooral op je werk kun je het niet goed uitleggen, je hebt immers nog twee functionerende armen en benen. Er is altijd de angst dat je ontslagen zult worden omdat je jouw werk wellicht niet zou aankunnen.

Diagnose

De diagnose burn-out wordt doorgaans gesteld door een behandelende arts, meestal je huisarts. Ook al geldt een burnout medisch gezien niet als aparte ziekte (er is geen vermelding van de diagnose “burnout” in de DSM), toch heeft een arts hele specifieke richtlijnen voor het stellen van de diagnose. Wanneer je zelf een burnout vermoed kun je een zelftest op het risico van een burnout maken. Met deze gegevens kun je het gesprek met je huisarts aangaan. Een link naar een gevalideerde test ( de burnout assessment tool of BAT) vind je onderaan deze pagina.

Hoe nu verder?

Wanneer de “diagnose” burn-out is gesteld is een behandeling noodzakelijk. Een burnout gaat nooit vanzelf over! De veer krijgt zijn veerkracht zonder duidelijke ontlasting en revisie nooit meer volledig terug. Er moet dus iets gaan veranderen. Dit begint met het weghalen van de belasting van de veer (lichamelijk herstellen, de innerlijke batterij weer opladen).
Daarna kan er gewerkt gaan worden aan de oorzaken van het optreden van de burn-out. Het heeft een reden waarom je omgaat met de dingen zoals je dat doet. Je goede eigenschappen hebben je waarschijnlijk heel veel gebracht, maar het zijn tegelijk ook je valkuilen wanneer je doorslaat in je goede bedoelingen. Het verkrijgen van inzicht in je eigenschappen en de manier waarop je die inzet zijn een belangrijke stap naar het verkrijgen van regie op je leven. Met dit verworden inzicht is het vervolgens mogelijk je valkuilen vroegtijdig te leren herkennen.

Burnout hersteltraject

Heb je een burnout? Volg dan een burnouthersteltraject bij mij. Door het volgen van dit hersteltraject ga je hernieuwde levensvreugde vinden. Doordat je leert bewust regie te nemen over de inzet van je energie ben je instaat je veerkracht op orde te brengen en te houden. Je leert zaken anders vast te houden    (en niet om ze los te laten want van veel zaken wil je helemaal geen afstand nemen, je wilt er goed mee kunnen omgaan). Na een burnouthersteltraject ben je veel beter in staat te herkennen wat bij jouw hoort en wat bij een ander. Je krijgt rust en de mogelijkheid steeds ontspanning te kunnen vinden. Je leert minder “moeten”.

“Moeten” wordt omgezet in “willen” (wat een basis voor nieuwe energie is). Je wordt niet meer geleefd, maar je neemt zelf regie over je leven. Omdat een burn-out bijna altijd verbonden is met een werksituatie nemen we die gedurende het burnouthersteltraject ook uitgebreid onder de loep. Gedurende het traject werk je tijdens je ziekteperiode (al naar gelang je eigen wens en bevinden) aan de re-integratie bij je werkgever (1ste spoortraject) of richting de re-integratie bij een andere werkgever (2de spoortraject). Tijdens dit hersteltraject komen ook je drijfveren, talenten en competenties aan de orde. Meer weten? Neem dan vooral contact met mij op.

Start vandaag nog met herstellen

Stop het wegleken van energie en laad die batterij weer op

Gun jezelf de kans op een nieuwe start en begin vandaag nog met investeren in je eigen groei!

Nu eindelijk je angsten eens loslaten?

Genoeg van de dagelijkse sleur?

Je hart nu echt gaan volgen?

Werken vanuit passie en overtuiging?

Top

Burnouttest en achtergrondinformatie

Burnout Assesment Tool (BAT)

Burnout Assesment Tool

De BURNOUT ASSESSMENT TOOL (of kortweg BAT) is het resultaat van een driejarig onderzoeksproject van KU Leuven. Deze wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst laat toe om snel én in 1 oogopslag het risico op burn-out te bepalen.

Wat is burnout?

Burnout wat is het? (Wikipedia)

Burnout is een fysiologische aandoening waarbij de patiënt emotioneel en fysiek is uitgeput en weinig tot niets kan presteren.

Stichting Burnout

Stichting Burnout

Uitgebreide en gevalideerde informatie over burnout, burnoutherstel, rechten en plichten van werknemers en werkgevers.

Wacht niet langer.

Zet vandaag nog de eerste stap naar herstel en nieuwe energie!

Top